Blogg

Uppdateras ibland när andan faller på.

Feed

En RSS-feed finns här.

Vänster 0 Borgerligt 0
15 juli 2015
bromsen på reservcykeln

gnällde som fan ett tag.
sen slutade den ta helt. mitt i en backe.
som tur var satt jag inte på den.
utan nån annan, hehe...

nä men det gick bra. dock har den stått och möglat i väntan på att jag ska bli sugen på att ta reda på hur man lagar skiten.
häromdagen blev jag det till slut.
så jag skruvade sär alltihopa (baknavet) och försöker klura ut hur det skulle funka.
det gick sådär.
jag fattade inte så mkt, men tyckte det såg skitigt och torrt ut så jag gnuggade rent lite lätt och tänkte sen fetta in alltihopa.
jag hade för mig att det var fett som gällde i bromssammanhang och inte olja.

typiskt nog tog det ett tag innan jag orkade köpa fett och sen var det slut på clas ohlson (skulle bara köpa det men kom hem med annan skit för 500 ändå).
iaf så fettade jag till slut in allt i greasiga mängder fett, satt ihop det, och hoppades på det bästa.
som plötsligt inte inträffade.

bromsnav

symptomet var detta: det gick att driva hjulet framåt, men bromsen tog inte, utan kedjan spann.
jag misstänkte att bromsklossen (bromshylsan heter det) var utnött, och googlade gamla nav.
coaster brake hub heter det på engelska.
kom fram till att mitt var av torpedo-typ, och från 1939 (ungefär ett sånt här). det var alltså 75 år när det lade av (förra året).

till slut fick jag hjälp i cykelhistoriska föreningen på facebook.
jag lärde mig dessutom vad en rulle är och hur den fungerar.

rullarna sitter i en rullhållare, vars lutande hölje gör att de rullar och pressas utåt när man det snurrar åt ett håll.
i fallet när man trampar framåt kilas de fast mot navet och gör att hjulet dras med (och inte bara rullar fritt på sina kullager vilket det gör när man inte trampar).
i bakåt-fallet kilas andra rullar, på bromskopplet (1), fast inuti bromshylsan (3), samtidigt som bromskopplet pressas in (2) i bromshylsan.
konformen gör att bromshylsan expanderar, och ligger emot navets insida. på så sätt bromsas hjulet.

i mitt fall hade rullarna och bromskopplet blivit så torra och smutsiga att de inte expanderade, och bromskopplet fastnade inte i bromshylsan.
därför fungerade inte bromsen.
jag trodde att något var nednött, bromshylsa eller bromskoppel eller rullar, men allt var i fint skick inne i navet, bakom smutsen.
lösningen var rengöring, lätt oljning av rullar, lätt fettning av kullager och bromshylsa.

Hermes 1940

sen lärde jag mig också att gamla strumpor på händerna fungerade utmärkt som verktyg för rengöring samt skydd mot allt för stora mängder smutsig fett och olja på händerna.

Kommentarer (0) | Klassificera: Vänster Vänster Borgerligt Borgerligt | Bloggpostlänk
Inga

Kommentera

Namn: Spam? ja/nej

Vänster 0 Borgerligt 0
17 januari 2015
testar sketchfab

en en Scania-lastbil, gjord i Blender.

Scania truck by vitkor on Sketchfab

Kommentarer (0) | Klassificera: Vänster Vänster Borgerligt Borgerligt | Bloggpostlänk
Inga

Kommentera

Namn: Spam? ja/nej

Vänster 0 Borgerligt 0
20 oktober 2014
mer 3d

Jag har uppdaterat den förra 3D-bloggposten lite löpande, men gör en ny med lite blandat.

buss 3d

buss 3d

buss 3d

Kommentarer (0) | Klassificera: Vänster Vänster Borgerligt Borgerligt | Bloggpostlänk
Inga

Kommentera

Namn: Spam? ja/nej

Vänster 0 Borgerligt 0
21 augusti 2014
Jag pluggade på Linköpings Universitet

Det har mycket samarbete med SAAB och Ericsson i Linköping. Två företag som är synnerligen involverade i svensk vapenexport. Ett antal skandaler med både korruption och vapensamarbete med diktaturer har avslöjats de senaste åren.

LiU skrev så sent som i våras på ett samverkansavtal med SAAB. http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.549567?l=sv

Hur får man som student på LiU information om dessa kopplingar och hur vet man att man inte bidrar till att kränka mänskliga rättigheter?

Jag var på en debatt om detta 2009 när jag pluggade på LiU (http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/gamla-avdelningar-som-inte-langre-anvands/plats/vapen?l=sv). Då sa dåvarande professorn, nuvarande dekanen på tekniska högskolan, Ulf Nilsson att "mer kritik och diskussion inom utbildningarna behövs om studenterna sedan ska kunna förväntas ta ställning individuellt" i dessa frågor.

Har det hänt något med detta sedan dess? Hur påverkar detta LiU:s samarbete med SAAB och Ericsson? Hade jag fortfarande studerat vid LiU hade jag gärna velat få svar på dessa frågor.

Kommentarer (2) | Klassificera: Vänster Vänster Borgerligt Borgerligt | Bloggpostlänk
vitkor, 25 augusti 2014: LiU svarar:

LiU kan inte ta ansvar för andra företag och organisationers handlande. Vi samarbetar med externa parter i specifika projekt och samarbeten där vi har gemensamma utmaningar och mål. Med Saab har vi många gemensamma forskningsfrågor, såväl inom teknik som humaniora, där vi alltid ser till att följa LiU:s etiska riktlinjer som kan hittas här:
http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBesl

Detsamma gäller även den utbildning som bedrivs vid LiU. LiU behöver extern samverkan för att få input om vad omvärlden efterfrågar och tillsammans skapa ny kunskap och nya insikter. LiU har väldigt många samarbeten och gör sig aldrig beroende av en enskild part.

vitkor, 25 augusti 2014: I utgångspunkterna för de etiska reglerna framgår att forskningen och utbildningen "skall stå i samklang med demokrati och mänskliga rättigheter samt främja en hållbar utveckling på global och lokal nivå". Det låter ju bra på pappret.

Samtidigt framgår det av LiU:s senaste samarbetsavtal att Saab är "engagerade som representanter i utbildningsnämnder och programråd på Linköpings universitet, ett stort antal studenter gör sina examensarbeten på Saab, företaget erbjuder praktikplatser och har också flera industridoktorander verksamma på LiU."

Mina frågor gäller ju fortfarande hur detta kan gå ihop med att Saab har starka intressen i vapenexport, bland annat till diktaturer, samt har varit inblandade i en del mutskandaler kring detta. Jag undrar hur LiU:s med ett så tätt samarbete kan förhålla sig oberoende till Saabs intressen, och som sagt, hur man som student eller forskare kan undvika att bli en del av vapenexportindustrin, samt kränkningarna av mänskliga rättigheter som detta kan innebära?

Kommentera

Namn: Spam? ja/nej

Vänster 0 Borgerligt 0
29 april 2014
Detta är alltså ett brott Störande av den allmänna ordningen
Kommentarer (0) | Klassificera: Vänster Vänster Borgerligt Borgerligt | Bloggpostlänk
Inga

Kommentera

Namn: Spam? ja/nej

rocky