Blogg
Uppdateras ibland när andan faller på.
Feed
En RSS-feed finns här.
Jag åkte från Linköping till Åby i fredags. Jag använde funktionen "Sök din resa" på er hemsida, och fick upp en tid i vanlig ordning. När jag kom ner till stationen såg jag att tåget var ersatt med bussar mellan Lingem och Norrköping. På bussen insåg jag att jag nog inte skulle hinna med min anslutningsbuss, och bad chauffören att ordna så min buss till Åby väntade, och det gjorde den.
Idag skulle jag åka hem åt andra hållet, och var beredd på att behöva åka buss mellan Norrköping och Linghem. Jag sökte en resa via "Sök din resa" på er hemsida. Jag såg att det i röd text stod längst ner något om kustpilen, men det rörde ju inte mig. När jag kom till Norrköping skulle jag ta ersättningsbussen till Linghem, men informerades då av SJ:s värd om att den hade gått för en kvart sedan. Jag skulle behöva vänta trekvart på stationen på nästa. Tiderna på hemsidan stämde inte, och det var tydligen för jobbigt för er att ändra dom. Makalöst.
Jag undrar dessutom varför ni inte kunde ha en ersättninsgbuss som går den vanliga tiden som pendeltåget går, Norrköping - Linköping? Även om ni hade kunnat informera mig om att ta en tidigare buss så hade jag, liksom alla andra som kommer med anslutningsbussar till stationen, fått vänta trekvart på stationen, eftersom anslutningsbussarnas tider inte är anpassade.
Vad värre är, kom jag på medan jag väntade, är att jag jag betalade för min resa från Åby 16:35. Ersättningsbussen skulle inte gå förrän 17:45. Alltså skulle jag behöva betala extra mycket för ert dåliga arrangemang, eftersom min biljett bara gällde en timme. Jag gick in på ert kundcenter för att lösa detta, men möttes av oförståelse. Personen i kassan kunde inte förstå att jag inte ville betala för samma biljett två gånger, eller att jag tyckte det var dumt att jag skulle behöva vänta trekvart på stationen, eller att ni inte kunde informera tydligt om att era tider på hemsidan inte stämmer.
Ni har tydligen informerat om detta i tidningar och i TV. Men för en person som inte begagnar sig av endera, utan förlitar sig på att den mest aktuella informationen går att finna genom att Söka resa på er hemsida - hur tänkte ni att den skulle bli informerad? Och tycker ni det är okej att jag måste betala resan två gånger?
Jag kollade på er hemsida extra noga nu. På er förstasida finns ingen information om att ersättninsgbussar mellan Norrköping och Linköping går en kvart tidigare än pendeltåget. Det finns endast en liten notis om "banarbete i Kimstad i påsk". Var ligger Kimstad? Jag skulle inte åka dit i alla fall. Tåget stannar inte där, det vet jag. Nu när man söker resa står det efter den andra notisen om kustpilen längst ner att "Tidtabeller för Östgötapendeln 9-13 april stämmer inte på grund av byggarbete vid Kimstad station". Östgötapendeln, Kustpilen, ingen av dom skulle ju jag åka med. Dessutom tror jag inte den texten låg där innan jag klagade hos er på kundcentret.
Nåväl, personen i er kassa uppmanade mig att maila er, eftersom hon inte kunde hjälpa mig. Kan ni det? Kan ni hjälpa oss resenärer?
För övrigt plankade jag på både bussen och tåget som en slags kompensation.
Uppdatering:
Svar: "Det är väl bara att konstatera att våra informationsinsatser tyvärr inte räckte till i ditt fall. Orsakerna till detta är i huvudsak tekniska, vilket förstås inte är intressant för dig som resenär. Vi tar med oss dina synpunkter inför planerade trafikstörningar framöver."
- Oj, ursäkta att jag trampar på dig, det var för att jag inte skulle trampa på honom.
- Jasså jaha, men då är det ju lugnt, fortsätt du!
Kommentera
har man ju hört i alla låtar och så, men det trodde man ju inte på riktigt.
Och man har ju haft sina fördomar om Tyskland, men trots det hyste vi ändå lite förhoppningar om en trevlig helg i Berlin, jag och Lillen, när vi drog dit direkt efter hg i fredags morse.
Och den överträffade alla dom. Vi hade helt enkelt sjukt trevligt.
Det är ju svårt att förmedla såna känslor, men för den nyfikne finns facebookbilder här och här (tyvärr inte från allt eftersom mina batterier dog).
Kommentera
sjukt bra helg i Berlin. Fan va najs!
Kommer kanske nåt mer om detta... när jag fått sova.
Kommentera
i Ordfront magasin om precis det jag tycker om valfrihet och planekonomi.
Så nu blev jag glad.
Mobiltelefonabonnemang är mitt exempel, där det säkerligen finns just ett abonnemang som passar mig bäst, men där försäljarna istället bokstavligen försöker lura på mig ett som dom ska tjäna på, och på köpet tvinga mig att binda mig till det under flera år.
De utnyttjar planekonomi, men de negativa delarna, eftersom deras möjlighet till vinst ligger i att jag planerar dåligt! Hade valfriheten och effektiviteten varit maximal hade min telefon automatiskt bytt till det billigaste abonnemanget - och då hade det, som Coase kom fram till enligt artikeln, inte funnits några företag.
Kommentera
mötte snabbt en oväntad motgång.
Fågelmatartanten mittemot har återupptagit sin verksamhet. På gräsmattan på innergården sprider hon med jämna mellanrum ut brödskivor, antagligen i syfte att mata fåglarna.
Problemet är bara att de enda fåglar som attraheras av sådant i ett område som detta är kajor, kråkor, skator och måsar. Inget som jag vill ha på min innergård. Vill hon mata fåglar kan hon väl gå 100 meter bort till skogen?
Jag har tidigare gått ut på balkongen och skrämt bort måsarna när hon har stått och matat dom, varvid hon stirrat surt på mig. Men oftast tittar hon inte ens på fåglarna, utan går ut, strör mackor, går in och drar ner persiennerna.
Idag gick jag och samlade upp hennes mackor, la dom i en påse och hängde på hennes dörr. För att hon förhoppningsvis skulle fatta vinken. Dock ej. Nu hade hon tagit in påsen och strött ut mackorna på nytt.
Det är inte så här man ska lösa grannkonflikter, tänkte jag. Man ska ha en konstruktiv dialog med sina grannar, och diskutera och komma fram till lösningar tillsammans. Så jag gick och ringde på, eftersom jag visste att hon var hemma - kanske hade jag till och med med missuppfattat problemet, kanske var mackorna förgiftade för att hon också var trött på fåglarna?
Men hon öppnade inte, så jag plockade in hennes mackor igen och slängde dom. På hennes altan upptäckte jag tre påsar fulla med formfranska. Det här kan nog pågå ett tag...
Var inte elak mot snel tant.