Blogg

Uppdateras ibland när andan faller på.

Feed

En RSS-feed finns här.

Vänster 0 Borgerligt 5
27 februari 2009
Barn är som keyword-annonsering

Man brukar säga att små barn inte förstår negationer. Samma sak gäller keyword-motorer.
Keywordsökning brukar användas för att kunna presentera relevanta annonser på hemsidor, som handlar om det som hemsidan handlar om. Är det en nyhet om Roxettes nya skiva skulle ju gärna skivbolaget ha sin köp-Roxettes-nya-skiva-annons just där. I Gmailen presenteras små annonslänkar bredvid mailen som förhoppningsvis ska vara relaterade, så att chansen för klick ökar. Rent tekniskt är det ju enkelt att koppla ihop ett antal ord med sin annons, och sen söka efter dom i texten. "Skivor" "Roxette" "musik" kanske är lämpliga nyckelord för Roxette-annonsen.
Men vad händer om det är en dålig recension?

Om nyheten är om en militärkupp på Bahamas är det ju inte så kul att ha sin flyg-till-Bahamas-annons där. Eller en köp-Volvo-annons bredvid nyheten om säkerhetsbrister i nya XC90:n.

Eller som i detta fallet på dn.se, Finnairs annons kopplad till en nyhet om en flygolycka:

flygreklam

Eller här på facebook, annonser om att köpa proisraeliska prylar för att jag gått med i gruppen "bojkotta Israel".

israelreklam

För att klara av dessa fall behövs mer avancerad teknik som kan detektera vad texten faktiskt handlar om. Semantik. Språkteknologi. AI!


Klassificera: Vänster Vänster Borgerligt Borgerligt
3 kommentarer
Adam, 28 februari 2009: Om du bara bytte politisk åsikt skulle alla dina problem vara lösta.
Hannes, 28 februari 2009: Rätt skön association, undrar vad som händer om man söker på förintelsen, får man reklam om NSF då?
Gustav, 28 februari 2009: Åh fy, skaffa adblock

Kommentera

Namn: Spam? ja/nej

rocky