Blogg

Uppdateras ibland när andan faller på.

Feed

En RSS-feed finns här.

Vänster 1 Borgerligt 6
4 maj 2011
Så var det dags igen

Jag läser en tidning, jag ser vad det står
Men det är inget jag bryr mig om, ingenting jag förstår
Dom som skriver dom ljuger, allt är tvärt om
Dom skulle mörda för pengar, skandalen är dom
Jag såg ett dreglande lejon, stå på toppen och sa
Jag ger bara folket, vad folket vill ha

Nyhet:

egmonts tidningar

Emma är en sprallig, kul och aktiverande tidning för flickor i åldern 6-9 år. Den är pysslig och tjejig med fokus på kreativitet och kunskap på ett charmigt och glatt sätt.

GOAL Junior är en cool fotbollstidning för killar i åldern 6 till 10 år. Tidningen presenterar mängder av spännande fakta och bilder om superstjärnorna och deras lag på ett fräckt och explosivt sätt, som garanterat tilltalar yngre fotbollstokiga killar

Ni fattar. En tjejtidning och en killtidning.
Till barn mellan 6 och 10 år.

Argumenten är de vanliga:
I svt och Medievärlden

- Vi ger bara folket vad folket vill ha.

Det är helt enkelt en bortförklaring.

Det är inget giltigt argument.

Man kan inte argumentera med en bortförklaring.

- Varför slog du honom?
- Folke ville det.

Det går att visa med naturlig deduktion. Med ett falskt påstående kan man logiskt härleda allt:

- Är det rätt att göra fel?
- Är falskt sant?
- Ja, om någon annan vill det eller tycker det. Om folket vill ha det.

Det man egentligen menar är så klart att det folket vill ha är det man kan sälja. Och då marknadsprincipen råder är det det man gör.

- Är det rätt att göra fel?
- Ja, om man kan tjäna pengar på det.

Vad är då egentligen fel? Inget som man kan tjäna pengar på kan enligt den argumentationen vara fel.

Det som man inte kan tjäna pengar på blir det som är fel. Mänsklig moral fungerar inte här.

Men man kan inte lasta ett kapitalistiskt företag för att sakna mänsklig moral.

Om vi accepterar det rådande systemet måste vi lägga ansvaret på "folket" som vill ha produkterna, om vi nu tycker det finns ett problem med exempelvis dessa tidningar.

Förlaget Egmont hävdar att det är målgruppen, dvs barnen mellan 6-10 år som vill ha dessa könsstereotypa tidningar.

Ansvaret för att könsnormerna stärks hos barn i tidig ålder lägger vi alltså hos barnen själva. Obs, alltså inte föräldrarna.

Alternativet är att lägga ansvaret hos oss människor som har skapat denna ordning där vi avskaffat moralen (i systemet, hos företagen). Och den enda mänskliga moral som kan påverka företagen är den som leder till vikande försäljning. Att inte köpa produkterna.

Men bojkott gör vi till ett individuellt beslut. Det moraliska ansvaret för systemet är emellertid kollektivt.

Klassificera: Vänster Vänster Borgerligt Borgerligt
2 kommentarer
Steve, 6 maj 2011: Kollade på en debatt med en från Egmont. De säger att de inte exkluderar någon, de tror och hoppas att många killar ska köpa den rosa tidningen Emma. Anledningen att det bara var med en kvinna i fotbollstidningen (en arg mamma i en seriestrip) var att det var vad barn ville ha, både killar och tjejer.
vitkor, 6 maj 2011: det är nåt väldigt sorgligt över det hela

Kommentera

Namn: Spam? ja/nej

rocky