Blogg

Uppdateras ibland när andan faller på.

Feed

En RSS-feed finns här.

Vänster 0 Borgerligt 0
15 juli 2015
bromsen på reservcykeln

gnällde som fan ett tag.
sen slutade den ta helt. mitt i en backe.
som tur var satt jag inte på den.
utan nån annan, hehe...

nä men det gick bra. dock har den stått och möglat i väntan på att jag ska bli sugen på att ta reda på hur man lagar skiten.
häromdagen blev jag det till slut.
så jag skruvade sär alltihopa (baknavet) och försöker klura ut hur det skulle funka.
det gick sådär.
jag fattade inte så mkt, men tyckte det såg skitigt och torrt ut så jag gnuggade rent lite lätt och tänkte sen fetta in alltihopa.
jag hade för mig att det var fett som gällde i bromssammanhang och inte olja.

typiskt nog tog det ett tag innan jag orkade köpa fett och sen var det slut på clas ohlson (skulle bara köpa det men kom hem med annan skit för 500 ändå).
iaf så fettade jag till slut in allt i greasiga mängder fett, satt ihop det, och hoppades på det bästa.
som plötsligt inte inträffade.

bromsnav

symptomet var detta: det gick att driva hjulet framåt, men bromsen tog inte, utan kedjan spann.
jag misstänkte att bromsklossen (bromshylsan heter det) var utnött, och googlade gamla nav.
coaster brake hub heter det på engelska.
kom fram till att mitt var av torpedo-typ, och från 1939 (ungefär ett sånt här). det var alltså 75 år när det lade av (förra året).

till slut fick jag hjälp i cykelhistoriska föreningen på facebook.
jag lärde mig dessutom vad en rulle är och hur den fungerar.

rullarna sitter i en rullhållare, vars lutande hölje gör att de rullar och pressas utåt när man det snurrar åt ett håll.
i fallet när man trampar framåt kilas de fast mot navet och gör att hjulet dras med (och inte bara rullar fritt på sina kullager vilket det gör när man inte trampar).
i bakåt-fallet kilas andra rullar, på bromskopplet (1), fast inuti bromshylsan (3), samtidigt som bromskopplet pressas in (2) i bromshylsan.
konformen gör att bromshylsan expanderar, och ligger emot navets insida. på så sätt bromsas hjulet.

i mitt fall hade rullarna och bromskopplet blivit så torra och smutsiga att de inte expanderade, och bromskopplet fastnade inte i bromshylsan.
därför fungerade inte bromsen.
jag trodde att något var nednött, bromshylsa eller bromskoppel eller rullar, men allt var i fint skick inne i navet, bakom smutsen.
lösningen var rengöring, lätt oljning av rullar, lätt fettning av kullager och bromshylsa.

Hermes 1940

sen lärde jag mig också att gamla strumpor på händerna fungerade utmärkt som verktyg för rengöring samt skydd mot allt för stora mängder smutsig fett och olja på händerna.

Klassificera: Vänster Vänster Borgerligt Borgerligt
0 kommentarer

Kommentera

Namn: Spam? ja/nej

rocky